web analytics

Osobný blog

Každý chce vaše dobro. Nedajte si ho vziať!

Ako nájsť čas na prácu aj na rodinu?

Autor: admin - aug• 26•2013

Väčšina ľudí tvrdí, že trpí nedostatkom času. V dnešnej hektickej dobe nie je vôbec jednoduché obstáť, najmä keď je človek neustále nútený odvádzať vyššie a vyššie výkony a musí zarábať peniaze na to, aby sa uživil. Veľmi často ale ľudia žijú v akomsi sebaklame a v skutočnosti majú času dosť, iba s ním nevie hospodáriť.

Ako si správne naplánovať čas

V jednom z minulých príspevkov som písal o systéme organizácie práce do časových blokov po 25 minútach. Týmto spôsobom je možné dosiahnuť skutočne obrovského zvýšenia produktivity a efektivity. Ak k tomu pridáme dodržiavanie ďalších dôležitých zásad, celkom určite zistíme obrovské rezervy, ktoré v hospodárení s časom máme.

Hlavné zásady hospodárenia s časom

Čas je jednou z mála vecí, ktorej máme všetci úplne rovnako. Niekto môže mať viac alebo menej peňazí, ale času máme všetci rovnako a plynie nám všetkým rovnako. Preto by sme sa mali naučiť ho využívať čo možno najúčelnejšie. Ako na to si povieme v tomto odseku.

Zásada prvá: Poriadok na pracovnom mieste a v počítači

Ak pracujete na počítači a máte na ploche desiatky nepoužívaných programov, strácate čas hľadaním správnej aplikácie alebo súbore. Ak pri každom hľadaní stratíte 10 sekúnd, za týždeň vďaka neporiadnosti môžete pokojne stratiť niekoľko desiatok minút. Preto si najprv urobte poriadok na pracovnom mieste a v počítači tak, aby ste najpoužívanejšie aplikácie mali stále po ruke a nemuseli ich stále niekde hľadať.

Zásada druhá: Nenechajte sa rozptyľovať

Ak robíte na počítači a ste súčasne pripojení k internetu a e-mailu, strácate každý deň obrovské množstvo času tým, že neustále sledujete maily, čítate spravodajstvo na internete alebo divo plkáte na Facebooku či Twitteri. Preto si vždy pred začatím práce skontrolujte či máte otvorenú iba aplikáciu, ktorú potrebujete a všetko ostatné, vrátane e-mailového klienta, jednoducho zatvorte. Dôsledným dodržiavaním tohto postupu dokážete ušetriť aj hodinu z pracovnej doby denne. Je len potrebné prestať neustále kontrolovať e-mail, či vám náhodou niekto nepíše alebo po vás niečo nechce. To isté platí pre telefón. Pokojne si vypnite zvonenie, ak potrebujete vykonávať prácu, ktorá vyžaduje vaše sústredenie. Nič nie je tak horúce, aby to nemohlo pár minút počkať.

Zásada tretia: Venujte každej úlohe len vymedzený čas

Každý deň by ste si mali stanoviť zoznam úloh, vrátane času, ktorý im hodláte venovať. Väčšie úlohy je potrebné rozdeliť na menšie a snažiť sa každý deň urobiť aspoň kúsok. Ak z nejakého dôvodu nestihnete splniť to čo ste si predsavzali, nepreťahujte, ale jednoducho úlohu skončite a dokončite ho druhý deň v stanovenom čase alebo až po splnení ostatných úloh. Ak si zvyknete takto pracovať, ušetríte obrovské množstvo času a frustrácie. Časom totiž aj veľkú úlohu dokážete splniť a budete vedieť, že keď urobíte každý deň kúsok, posunuli ste sa o ten kúsok k celkovému cieľu, čo je najdôležitejšie.

Zásada číslo štyri: Dodržujte pracovný čas

Vždy sa snažte končiť v práci presne v čas, kedy vám končí pracovná doba. Ako hovorieva môj strýko: „Kto je v práci nadčas je lempl, ktorý si nevie zorganizovať čas a priority“. V duchu zásady číslo tri sa teda nestresujte tým, ak nestihnete všetko, bežte si domov oddýchnuť a venovať sa rodine a druhý deň pokračujte s novou energiou.

Ak budete vyššie uvedené zásady dodržiavať, udržíte si nielen duševné, ale aj fyzické zdravie a budete šťastnejší a spokojnejší.

Môžete sledovať príspevky pomocou RSS 2.0. Kommntáre a pingy sú aktuálne uzamknuté.