Majitelia lekární nepatria k chudobným ľuďom. Ale robia všetko pre to, aby sa k nim postupne zaradili. Aspoň teda v niektorých okresoch. Ako inak nazvať stav, kedy sami majitelia lekární posielajú pacientov, svojich zákazníkov, k novej konkurencii?
V tomto článku nechcem polemizovať nad tým, či predaj liekov a predpisovanie liekov pacientom je kšeft alebo nie. Len pripomeniem, že sme dovolili v tomto štáte zaviesť systém povinného zdravotného poistenia, do ktorého prispievajú živnostníci, zamestnanci aj zamestnávatelia a za za ostatné osoby platí štát, teda my všetci z daní. A z poistných fondov, okrem, iného, dostávajú peniaze lekárne za lieky, ktoré nám predpísal lekár. Doplatky pacientov pri ich vyberaní sú len zlomkom zo skutočnej ceny, ktorú všetci za lieky platíme. Iste, lekárne musia za lieky zase platiť dodávateľom liekov, ale aj tak im zostáva celkom slušný podiel z ceny ako zisk. Takže každý pacient je dobrý, prináša peniaze. A každá lekáreň má okruh svojich verných zákazníkov, tak ako každý iný obchod.
Títo verní zákazníci chodia s každou maličkosťou, s každým receptom aj s každou požiadavkou na voľnopredajný liek do „svojej“ lekárne, tak ako do svojich potravín a svojej mäsiarne. S jedinou výnimkou. Keď potrebujú liek cez víkend. Lekárne totiž majú cez víkend zatvorené. S výnimkou jedinej, ktorá v danom meste má pohotovosť. Jednotlivé lekárne slúžia pohotovosti jedna za druhou a často ich zoznam a otváracie hodiny pohotovosti nájdete aj na dverách každej lekárne. Je to dobré vtedy, keď cez víkend prídete do „svojej“ alebo do prvej lekárne, tá je zatvorená a na dverách si zistíte, ktorá lekáreň má práve dnes otvorené, lebo slúži pohotovosť.
Jedno je asi fakt, počas víkendu sa lekárne nepretrhnú a aj zisky asi budú malé, ak vôbec nejaké. No z hľadiska marketingu je to zaujímavý deň, najmä pre pripravených. Prídu do lekárne pacienti, ktorí do nej nikdy nechodia, lebo majú „svoju“ lekáreň. No šikovný človek za pultom si ho môže získať a tým aj získať ďalšieho verného zákazníka. A jeho peniaze.
No a keď v okresnom meste otvoria hypermarket, ktorého súčasťou je aj lekáreň, patriaca do niektorého z reťazcov lekární, býva otvorená každý deň, často dvanásť hodín denne. Celkom určite to musí byť poznať na tržbách ostatných lekární v meste.
Pre pacientov je to celkom výhoda. Vždy vedia, že v supermarkete vždy nájdu otvorenú lekáreň. Pre majiteľov lekárne to môže znamenať, že by v sobotu a nedeľu nemuseli mať otvorené. Zákonnú povinnosť zabezpečiť dostupnosť liekov pacientom na seba preberá dobrovoľne reťazcová lekáreň.
Aké zaujímavé, že okresný lekárnik oznámi majiteľom ostatných lekární, že dohodol, že už nebudú mať cez víkend otvorené. Konečne majú voľné víkendy, konečne sa nemusia trepať do práce pre pár drobných, konečne ich nikto nebude otravovať.
A pacient, ktorý sa dozvie, že žiadna z lekární v meste už nemá službu, lebo ho obslúži lekáreň v supermarkete, sa nabudúce už ani nebude obťažovať do mesta aby zisťoval, či lekáreň, ktorú hľadá, zatvára už o štvrtej, alebo až o piatej. Rovno pôjde do tej hypermarketovej. Lekárnikom ubudnú zákazníci nie len v dňoch služieb, ale aj v bežný pracovný deň. Sami tak vyháňajú zákazníkov ku konkurencii a peniaze zo svojich peňaženiek.
Ja len tak dumám, či okresný lekárnik je len pohodlný, alebo z tohto kroku aj niečo zaujímavé má?