Automobilka Ford patrí k najstarším na svete. Ako prvá zaviedla pásovú výrobu. A stále vyrába kvalitné autá. Na Slovensku má dosť priaznivcov, z nich je veľa, presnejšie 30 740, v občianskom združení Fordclub.sk, ktoré prevádzkuje rovnomenné diskusné fórum http://www.fordclub.sk. Ako v jednej z mála krajín tu Ford nemá priame zastúpenie, ale predáva cez „nezávislú“ firmu. A tak komu vlastne patrí Ford?
Kedysi pred rokmi, keď ma pracovné povinnosti zaviedli na pár dní na seminár do Viedne, nás kolegovia vozili po meste slušnými autami. Firemnú flotilu tvorili výhradne vozidlá Ford Mondeo a tak som vyskúšal pohodlie hatchbacku i nekonečný kufor kombíka a povedal som si, že takéto auto raz budem mať.
Pred pár rokmi som riešil zase nákup auta. Práca vyžadovala časté a dlhé cesty najmä do Čiech a voľba padla na kombík Mondeo diesel. A pretože som dovtedy jazdieval len s benzínovými autami, hľadal som na nete informácie o Mondeu aj o jeho dieslovom motore, na čo si dať pozor, ako sa k autu správať, čo si k nemu môžem dovoliť a čo môžem očakávať, ako si poradiť s prípadnými poruchami. A pri hľadaní som narazil aj na www.fordclub.sk. Pozorne som prečítal hádam celú sekciu Mondeo, naučil sa všetko o svojom aute a počas jeho používania občas hľadal rady, občas zo svojich skúseností aj poradil ostatným. Fordclub sa stal nepostrádateľným radcom, pomocníkom aj miestom, kde som sa stretával s ostatnými forďákmi.
Nie všetko si na aute človek dokáže urobiť sám. Takže som hľadal možnosti servisov, skúseností s nimi. Fordclub mi bol v tomto nenahraditeľný. Pretože sa človek najlepšie učí na chybách iných, zistil som si aj ja, ktoré servisy radšej obísť.
Ťažké srdce mali klubáci najmä na autorizovaného dovozcu na Slovensko a jeho servis v Bratislave. Sám s ním skúsenosť nemám, mám s iným servisom. Aj dobrú aj menej dobrú. A kto mal zlú skúsenosť práve s týmto servisom, samozrejme si to nenechal pre seba a ostatných klubákov varoval. Najmä keď existujú aj kvalitnou prácou a prístupom vyhlásené autorizované servisy, ako napr. Auto Koiš v Bánovciach nad Bebravou. Alebo malé neautorizované, zato kvalitne pracujúce servisy.
Na Slovensku sa vyskytuje veľké množstvo áut značky Ford, a myslím si, že drvivá väčšina z nich bola na Slovensko dovezená ako ojazdená zo zahraničia. Oficiálny dovozca s japonským menom sa vraj orientuje viac na firemnú flotilovú klientelu, ako na bežných smrteľníkov či malé firmy. Preto, aj podľa slov hrdého zástupcu firmy, patrí Ford do prvej desiatky predajcov na Slovensku. Divné, keď v okolitých štátoch nezriedka je v prvej trojke. Neviem teda, či sa oplatí týmto chváliť… Čo som tým chcel vlastne povedať. Medzi ľudmi sa hovorí, že Ford je na Slovensku populárny najmä vďaka Fordclubu a že na sa na Slovensku predáva aj napriek činnosti dovozcu.
Summit sa rozhodol zakročiť. Predaje nejdú, servis nemá tiež veľa roboty, je načase to zmeniť. Nie, nebojte sa, žiadne zmeny vo firme sa konať nebudú, prepúšťať sa nebude ani kvalifikovaný personál prijímať. Konateľ firmy napísal list fordclubu a dôrazne ho požiadal, aby zmazal z diskusného fóra príspevky, ktoré kritizujú prácu firmy, ktorú zastupuje, lebo bububu právnici a poškodenie dobrého mena a bububu.
Niekoľko prispievateľov diskusného fóra fordclubu je podľa IP adresy registrovaných z firmy dovozcu. Pri registrácii museli súhlasiť so (štandardnými) podmienkami prevádzky, takže musia vedieť, že za obsah príspevku nezodpovedá prevádzkovateľ, ale ich autor. Takže výhražný list má prvú trhlinu. Druhou je, že diskutéri majú so servisom svoje osobné skúsenosti a teda sa nejedná o ohováranie a poškodzovanie dobrého mena, ale o popis osobnej skúsenosti, teda o pravdu.
Nebudem chodiť okolo horúcej kaše, celý list pána konateľa je na tejto adrese: http://www.fordclub.sk/index.php?go=clanok&id=143 , kde si môžete prečítať reakcie aj ostatných členov fordclubu, nie len tých neprofesionálnym prístupom servisu poškodených.
Zaujímalo by ma jedno. Čo by urobilo vedenie európskej centrály Fordu alebo marketingové oddelenie amerického Fordu, ak by sa dozvedelo o takomto prístupe vedenia slovenského dovozcu. Väčšina ľudí sa zhoduje, že by si pán konateľ ani nestihol vyprázdniť šuplíky…
Značka Ford nepatrí pánovi konateľovi ani dovozcovi ako firme. Značku tvoria ľudia. Ľudia, ktorí budujú povedomie o kvalite áut značky, ľudia, ktorí sa starajú, aby autá ich kolegov jazdili dlho a spoľahlivo. Je smutné, že záujemcovia o nové vozidlá ich nekupujú pre prístup dovozcu na Slovensku, ale v zahraničí a aj servisovať ich do autorizovaných servisov chodia radšej do zahraničia lebo do neautorizovaných servisov doma. Pretože Ford sú solídne autá a takéhoto dovozcu si naozaj nezaslúžia.