Z času na čas sa v odborných aj populárnych magazínoch objaví správa o novom čínskom aute a jeho nebezpečnosti pre posádku. Vyzerá úchvatne-skvelá kópia úspešného svetového modelu, technika je poruchová a v testoch bezpečnosti podľa európskych kritérií by neobstálo. Vyzerá to tak, že sa všetci smejeme z nekvalitných áut z Číny. A pritom nedávno sme jazdili na takých istých. Ba dokonca horších, škaredších a menej výkonných.
Nie je to tak ani dávno, čo naša krajina bola plná pokrokových áut značky Škoda 1000 MB. Aký to úžasný pokrok a revolučná koncepcia, keď prakticky povojnové vozidlá Škoda Octavia s motorom vpredu a pohonom zadnej nápravy s trojstupňovou prevodovkou a dvojdverovou karosériou nahradili tieto moderné autá s blokom motora z hliníka. Čo myslíte, ako by v tých slávnych crash testoch obstáli embéčky? Aký máte názor na bezpečnosť trabantov alebo wartburgov?
Iste namietnete, že to bolo pred päťdesiatimi rokmi. A budete mať pravdu. Ale pravda je aj to, že číňania nevyrábajú jeden model auta pätnásť rokov, ako to bolo v takzvanom bývalom východnom bloku. A aj to je pravda, že majú podstatne väčšiu skúšobnú vzorku, ako bolo pätnásť miliónov obyvateľom niekdajšieho Československa. A tiež vyrábajú autá v podstatne väčších množstvách, ako to bolo dakedy dávno u nás.
Suma sumárum, napredujú rýchlejšie, získavajú viac skúseností s výrobou aj používaním áut, ako sme to dokázali my. Čo bolo včera na smiech, dnes už vyzerá inak a zajtra to bude pokrokovejšie, ako sme si dokázali predstaviť. Stačí sa len pozrieť, aký pokrok dokázali za krátky čas urobiť v oblasti počítačov alebo smartfonov.
Celé sedemdesiate a osemdesiate roky sme všetci jazdili na plechových autách bez pozinkovania karosérie, bez posilňovačov riadenia či bez airbagov v kabíne. A mnoho áut z tej doby jazdí dodnes. A vybudovali sme na nich republiku. Prečo je nám smiešne, že podobným vývojom prechádzajú aj Číňania?
Možno len producenti európskych predražených a čoraz menej kvalitných a poruchovejších áut majú strach. Strach z rýchleho napredovania čínskej konkurencie. Najskôr zaznamenajú pokles predaja na Čínskom a ázijskom trhu, neskôr aj na trhu európskom. Samozrejme, že nastrčení politici presadia ochranárske opatrenia, ktoré udržia ceny domácej produkcie a sťažia import z Číny. Všelijaké tie emisné normy, požadované hviezdičky z nezmyselných testov a iné hovadiny, len aby si bohaté rodiny udržali vysoké príjmy, bez ohľadu na obyvateľstvo.
Dnes nestojí otázka, či Čína Európu prevalcuje aj v automobilovej produkcii. Otázka znie, kedy to tak bude.