Deň po Veľkej noci som dostal SMS: „Vážený zákazník, prosíme o úhradu…“. Hovorím si „No hej, zaplatím to, ale kde je faktúra? Že by ju zase pošta zapatrošila, ako sa im to občas často stáva? Zájdem do O2 predajne im to nahlásiť, nech poštu naháňajú aj oni, nie len zakaždým ja“. A tak som nabehol do predajne, ale pošta v tom tentoraz bola nevinne.
Keď som povedal chlapíkovi za pultom, že som dostal dnes SMS upomienku, ale nikde nemám papierovú faktúru, ktorú by som si založil do účtovníctva, hneď vedel, koľká bije.
Telefonica vraj má takú mániu dvakrát ročne posielať svojím zákazníkom esemesky, v ktorých im oznamuje, že hromadne prechádza na elektronické faktúry a kto si to nepraje, má poslať spätnú SMS so slovom NIE. Tak to už vo mne začínalo vrieť! Maník sa pozrel do systému, povedal mi dátum a čas doručenia SMS a ja som ju v mobile naozaj našiel. Znela takto:
Vaz.zak., uz 8 rokov Vam prinasame kvalitne a jednoduche riesenia. Teraz prichadzame s novou elektronickou fakturou, ktora nahradi staru papierovu. Aktivaciou elektronickej faktury od O2 ziskavate zdarma aj uplny vypis hovorov. O aktivacii elektronickej faktury vas budeme informovat cez SMS. S kazdou vystavenou fakturou vam automaticky zasleme aj SMS s kompletnymi udajmi pre uhradu. Ak tuto sluzbu nechcete, staci poslat bezplatnu SMS v tvare NIE na 992103 do 27.022015. Vase O2.
Takže ja som sa im o nič neprosil, oni si z roztopaše nastavia nejakú chujovinu a ja mám písať správu, aby mi to zrušili? To do riti kde sme! Nehovoriac o tom, že nijaká potvrdzujúca správa neprišla, iba o tri týždne ďalšia chujovina s reklamou na paušál, ktorý nechcem a nepotrebujem!
Našťastie sa aj po avizovanom termíne dá elektronická faktúra bezplatne zrušiť a vrátiť sa k papierovej. Na rozdiel od fialovej kravykonkurencie, kde pri aktivácii služieb natvrdo musíte súhlasiť s elektronickou faktúrou a papierová len za príplatok. V O2 predajmi mi ešte aj tú chýbajúcu faktúru vytlačili.
Priznám sa, že reklamné SMS nečítam a aj takéto obťažovanie operátorom bolo jedným z dôvodov, prečo som u Orange zrušil Blackberry, furt totiž obťažovali debilinami.
Osobne nemám problém s akceptovaním elektronických faktúr, či skôr mailom posielaných faktúr v pdf formáte. Sám ich využívam pri svojej práci, vždy sa však jedná o vzájomnú dohodu mňa a môjho obchodného partnera. Čo mi ale fakt vadí, je ten nátlak a klamanie mobilných operátorov. Vraj elektronická faktúra šetrí papier.
KOMU?
Pretože vo firme si elektronickú faktúru aj tak účtovníčka vytlačí a založí do šanónu.
Takže jediný, kto ušetrí papier, obálku a poštovné je mobilný operátor, ktorý dokope užívateľa služieb k elektronickej faktúre, ale mu nie je schopný za to nič dať. Zákazník tak nie len míňa svoj papier, svoju tlačiareň, ešte ho stojí čas sledovanie a prijímanie a vytlačenie faktúr! Je to presne ako samoobslužná pokladňa v Tescu. Sami si musíte tovar nablokovať, sami ho Tescu zaplatiť, ale nijakú zľavu za to nedostanete a nakoniec ešte Tesco prepustí pár predavačiek, aby si tuční briti mohli kúpiť nového mercedesa! Už len z princípu ohrozenia pracovných miest Slovákov nevyužívam samoobslužné pokladne ani elektronické faktúry.
Náklady na papierovú faktúru a jej doručenie má totiž operátov zakalkulovanú v cene služby, za ktorú mu platím.