Obsahový marketing na internete pomáha udržiavať v dobrej kondícii aj systém zvaný PayPerPost. Teda na strane blogera sa jedná o písanie článkov na podporu podnikania firmy, ktorá za to rada zaplatí. A bloger tak má možnosť publikovať svoje názory a pohľad na svet bez toho, že by musel svoj blog dotovať. Od konca marca 2015 ale aj tu došlo k zmene. Bloger už nemusí články ani písať. Zarába len ich zverejňovaním.
Motivácia písať svoj blog môže byť u každého iná. No všetci majú dve možnosti. Písať si svoje texty na verejných bezplatných blogovacích systémoch s rizikom, že prevádzkovateľ systém zruší alebo predá, alebo, ak blog prevádzkuje vydavateľ internetového denníka, že mu ho kedykoľvek zrušia, ak sa majiteľom znepáči téma blogu. V obidvoch prípadoch ale bloger vytvára obsah pre úplne cudzieho človeka či firmu, ktorá na tom zarába.
Preto veľa blogerov prevádzkuje svoje blogy na vlastnom hostingu a vlastnej doméne. A to stojím okre iného aj nejaké peniaze. Keď teda príde blogerovi ponuka, aby zverejnil platený článok, väčšina z nich na to kývne. Najmä keď text nie je v rozpore s morálkou blogera lebo je dokonca v súlade s jeho názormi. Takáto reklama mu pomáha zachovať si možnosť písať slobodne svoje názory.
Drina je ale oslovovať firmy rad za radom, či nechcú u vás reklamu. A spam je nie len nefér. A čakať, kedy vás firma či agentúra osloví, je tiež náročné. A nemuseli by ste sa dočkať. Preto vznikli špecializované firmy, ktoré sprostredkovávajú kontakt medzi blogermi a inzerentmi, či už sú to priamo firmy alebo ich agentúry. Následkom toho zase vznikli blogy, ktoré sa špecializujú na písanie článkov na objednávku. Často sú tématicky zamerané, takže na prvý pohľad ani nezistíte, že ich cieľom je šíriť dobré meno inzerentov a až v druhom rade poskytovať rady a informácie.
Lenže web plný reklamných článkov by nikto nečítal. Preto ich nesmie byť veľa. Musia len dopĺňať autorove články. Takže majiteľ blogu, ak chce mať navštevovaný blog, musí celkom veľa písať.
A potom príde objednávka na článok a autor buď nemá čas, alebo sa necíti úplne „v kramflekoch“ na napísanie článku na zadanú tému. Riskovať nekvalitný článok alebo ponuku a tým aj želaný zárobok odmietnuť?
Prevádzkovateľ najväčšieho českého a slovenského PayPerPost systému prišiel s riešením, výhodným pre každého zúčastneného. Placla za blogera článok napíše! Túto novinku som vyskúšal hneď po zavedení do praxe.
Na jednom z blogov som získal objednávku na text, ktorý tématicky zapadá do blogu, ale nemal som dostatok informácií pre napísanie textu a ani veľa času. Rozhodol som sa využiť možnosť, že Placla nájde blogera, ktorý text napíše za mňa. Vyplnil som cenu za normostranu, systém mi nedovolil cenu nižšiu ako 5 eur. Osobne neverím na kvalitu textov za dve eurá, na druhej strane by mala byť cena na napísanie v nejakom pomere k cene za zverejnenie blogu, čo odzrkadľuje aj cenu za doménu a hosting aj za čas venovaný blogu. Nastavená latka ukazuje, že Placla ma trvalý záujem na zvyšovaní ceny za PPC články, čo na jednej strane pomáha blogerom k vyšším zárobkom (a Placle k províziám), na druhej strane tiež „čistí“ systém od málo čítaných a nekvalitných webov, ktoré by boli ochotné zverejňovať články takmer zadarmo. Minimálna cena za napísanie a zverejnenie článku je 7,20 ale v praxi sa mi podarilo nastaviť najmenšiu cenu na 8 eur.
Na druhý deň som mal v systéme informáciu, že článok je napísaný. Potešil som sa a prečítal si ho. Ale emailovú notifikáciu, ako v prípade akceptácie objednávky alebo reklamácie článku, som čakal márne. Škoda.
Samotný článok nič moc, povedal som si. Keby som ho bol písal večer o jedenástej, tak ho tiež tak napíšem. No nič, pohľadal som k nemu obrázky, vložil text do blogu a skontroloval rozsah. Tri slová chýbali do minimálneho limitu. Tak som do textu vložil pár viet, nech je radšej dlhší, ako kratší. Placla totiž penalizuje blogera, keď žiada o výplatu a články sú kratšie… Kým som poslal článok na schválenie inzerentovi, napísal som autorovi aj prevádzkovateľovi systému, že text neobsahoval požadovaný počet slov.
Zakrátko som dostal od admina info, že oni sa na nejaký počet slov alebo normostrany či iné blbosti nehrajú, že smerodatný je počet znakov a ten text spĺňal, lebo to kontroluje samotný systém. Redaktor mi ešte napísal, že s nadpisom článok normu spĺňal.
Pri takýchto drýstoch si vždy spomeniem, ako za socíka sa snažili Vítkovice vyvážať lodné plechy kamsi do Poľska, kde ich reklamovali, vraj tolerancia hrúbky asi tri milimetre (jedno percento). Načo sa oceliari ohradili, že sú tolerancie v rámci normy. Tak ich zaviedli do vedľajšej haly, kde mali rovnako hrubé plechy zo Švédska, s toleranciou ani nie milimeter. Tiež v rámci normy…
Keď píšem text pre niekoho na objednávku, radšej pridám 5 alebo 10% textu navyše, ako by som ho urobil kratší alebo nebodaj LTT (LenTakTak). Čo keď bude chcieť nejaké slovo z neho vyhodiť, nebude mu pasovať? Moja kočka mi už dlho vraví, že mojou chybou je, že som na druhých rovnako náročný, ako na seba. Keď si spojím kvalitu textu a jeho milimetrovú presnosť, tak si nabudúce rozmyslím, za aký text vyhodím päť eur…
Zaujímavé je, že inzerentovi nemôžete poslať na schválenie svoj článok, kým nepreplatíte zo svojich peňazí text autorovi. Dalo by sa povedať, že múdro urobené. Nemôžete parazitovať na nikom. No čo ak inzerent bude mať k textu výhrady? Nebolo by prvý raz, čo nechá prepísať pasáže, ktoré si sám objednal, alebo zmení zadanie textu a je potrebné spolovice prepracovať celý text. Bude Placla vracať peniaze? Alebo donúti inzerenta takýto článok zaplatiť?
Placla hodnotí blogerov z hľadiska rýchlosti napísania a zverejnenia článkov na objednávku. Mnohí sa týchto pretekov zúčastňujú. A inzerenti známkujú blogerov ako v škole. Ako na vysokej škole, lebo trojka znamená vyhadzov zo systému. Uvidíme, či budeme mať možnosť známkovať autorov textu. Pretože trojku by dostal s prižmúrenými očami. Počul som o generátoroch textu, ktoré ho vypľujú na základe zadaných slov a spomenul som si naň. A možno je to len začiatočnícka smola a nabudúce dostanem text, ktorý nebudem musieť naťahovať a ktorý bude naozaj zaujímavý.
A možno sa dočkáme aj toho, že blogeri budeme môcť známkovať inzerentov a hodnotiť ich rýchlosť. Aby sa mi nestalo, že na zaujímavý dopyt dám svoju ponuku a akceptáciu od inzerenta dostanem o mesiac, keď už som na dovolenke… Alebo že napíšem článok čo najrýchlejšie a potom týždeň čakám na vyjadrenie inzerenta, či sa mu páči, či treba niečo zmeniť…
Ak ste si mysleli, že písať články na objednávku je med lízať, tak teraz ste dúfam vyliečení. Placla síce potrebuje blogerov, ale hýčka si inzerentov.
Doplnené 3. 4. 2015
Opäť som pri jednej téme vyskúšal nechať napísať článok redaktorovi, ktorého vyberie/zvolí systém.
Článok bol hotový za pár hodín a dokonca som dostal mailovú notifikáciu. Zrejme prevádzkovateľ doplnil túto užitočnú funkcionalitu. Článok sa mi páčil (ja viem, je to subjektívne, rovnako ako známkovanie blogerov samotnými inzerentmi) a aj som redaktora cez internú komunikáciu pochválil. Lenže počet slov bol opäť pod moje interné minimum. Počet znakov ale zrejem spĺňal limity. Takže na jednej strane spokojnosť, na druhej… Pár slov som zas doplnil.
Na záver celý článok pochválil aj inzerent. Takže fakt asi začiatočnícka smola, ďalej to dúfam bude už len dobré a lepšie 😉