A tým nemyslím skúšku z matematiky alebo nejakú podobnú úlohu. Geometria kolies na aute rozhoduje o tom, ako auto ide po ceste, či drží smer, či ho neťahá na jednu stranu. A či s volantom musíte zápasiť, aby ste auto udržali na ceste alebo či ho stačí jednou rukou len pridržiavať a vychutnávať si jazdu. A samozrejme tiež, či sa vám skôr nezoderú pneumatiky, zbytočne.
Kvalita našich ciest je taká, aká je. Ako po bombardovaní. Asfalt je samá diera. Nie dosť, že človek musí dávať pozor na značky, na cyklistov alebo iné autá, často aj na zver, ktorá pobehuje popri ceste alebo krížom cez cestu, pretože leniví poľovníci nie sú schopní postaviť zveri krmelce a prikrmovať ju, iba ju strieľajú, ale aj na diery v ceste. Keby bola jedna na dvadsať kilometrov, dobre, ale ak sa nedá po ceste prejsť tak, aby ste do niektorých z nich nespadli a doslova musíte ísť krokom aj na ceste prvej triedy, lebo skrátka musíte cez tie jamy prejsť, tak to je nie hanba cestárov, to je na žalobu.
Takže nie je divu, že sa tie diery, ktoré ste videli a pomaly prešli, ale aj tie, ktoré ste nevideli a vbehli do nich naplno, podpísali na aute. Všetky tie rany od kolies sa podpíšu za celú zimu na diskoch, ktoré sa občas aj zohnú a ste radi, že máte pre zimné pneumatiky len plechové, ale aj na čapoch riadenia. A aj ložiská dostávajú zabrať.
Takže som po zime, ktorá pre cestárov nekončí v marci, ale až v máji, kedy konečne zaplátajú tie najväčšie diery bez ohľadu na to, že zima bola teplá a skončila defakto už vo februári, dal opraviť svoje auto. Vymenil som predné ložiská, čapy riadenia, tyčky stabilizátorov a nasadil letné pneumatiky s elektrónmi. Radosť jazdiť, keď sa už vpredu neozýva žiadny klepot a auto jazdí ticho. Len mám strach o svoje ešte zánovné pneumatiky.
Mám taký pocit, že auto máličko ťahá do jednej strany. Teda oproti tomu,ako jazdilo na jeseň. Ja viem, že veľa na pocite robí aj kvalita cesty. Niektoré úseky sú tak rozbité a také koľaje sú v nich vyjazdené, že jednoducho musíte držať volant silou do strany, aby ste išli rovno. No toto je viac. Nové ložiská a nové čapy riadenia nemajú žiadne vôle, takže si „to“ nikde „nesadne“. Takže ma neminie kontrola geometrie kolies v mojom obľúbenom autoservise. Tá trocha času stojí za to, aby auto jazdilo rovno, bez uhýbania, aby nedralo zbytočne pneumatiky, ktorým sa tak môže pri zlej geometrii skrátiť životnosť aj o tretinu. A to je dosť peňazí.
Pamätám si, ako kedysi otcovi nastavovali geometriu prednej nápravy pomocou špagáta 😉 Dnes sa to robí optickými prístrojmi na desatinku presne. Dobre nastavená geometria totiž nie len šetrí pneumatiky na aute, dovoľuje pohodlnú jazdu, ale najmä má vplyv na bezpečnosť jazdy. Či už je to prudké vyhýbanie sa prekážke na ceste alebo núdzové brzdenie, ktoré vám môže zachrániť život. Alebo niekomu pred vaším autom. Autá sú jednoducho veci, ktoré sa používaním opotrebovávajú a občas aj kazia. Preto im musíme z času an čas venovať trochu peňazí aj pozornosti. Aby nám opäť spoľahlivo a bezpečne slúžili.