Výrobcovia automobilov sa snažia upútať záujem potenciálnych zákazníkov rôzne. Nielen akčné zľavy, ale aj bohaté príslušenstvo k automobilom. Pre aktívne založených zákazníkov sú to napríklad nosiče bicyklov na autá. A občas sa nejaká značka prezentuje aj bicyklom ako takým. Jedným z posledných podobných marketingových počinov je elektrobicykel značky Škoda.
Predchodca automobilky Škoda, firma Laurin a Klement, začínala ako výrobca bicyklov značky Slavia.
Dnes si pre svoj marketingový ťah automobilka Škoda vybrala k spolupráci renomovanú firmu z oblasti kolies i terénu. Rakúsku firmu KTM, známu ako výrobcu terénnych motocyklov i bicyklov, oboje v najvyššej kvalite. Čo sa teda skrýva „pod kapotou“ elektrobicykle Škoda?
Technické parametre:
váha: 21,7 kg
rám: KTM TrekkingAluminium 6061
vidlica: Suntour SF13 MLO 700C
brzdy: Tektro Auriga Comp
radiace páky: Shimano Alivio 8; 3×8
predný menič: Shimano Alivio
zadný menič: Shimano Deore LX
kľuky s prevodníkmi: Shimano M411 48-38-28
batérie: BionX 8,8 Ah = 423 Wh
motor: BionX motor v zadnom náboji 250W
ráfiky: Ambrosio Pulse Disc 700C
plášte: Schwalbe Maraton Mondial 40-622
sedlo: KTM VL 3257
počet rýchlostí: 24
veľkosť: 460 mm (MBA 013 801), 510 mm (MBA 013 802)
Po výmene zadného kolesa a demontáži batérie nám ostane klasické crossový bicykel.
Na webe Škoda sa ďalej o bicykli píše:
Bicykel ŠKODA Green E Line je konštruovaný ako tzv „Pedelec“ (Pedal Electric Cycle). U tohto typu elektrického bicykla má motor funkciu len ako obmedzený pomocný pohon pri šliapaní do pedálov. Z legislatívnych dôvodov systém pomáha do maximálnej rýchlosti 25 km/h.
Dojazd bicykla s podporou elektromotora je až 105 km. Li-Ion batériu je možné z elektrickej siete dobiť za 4 hodiny. O pohon sa stará elektromotor značky BionX, integrovaný do náboja zadného kolesa. Jeho výkon je 250 Wattov a energiu čerpá z akumulátora s hmotnosťou 2,6 kg a kapacite 423 Wh, umiestnenom na ráme bicykla. Celý bicykel potom váži iba 21,7 kg.
Senzory neustále vyhodnocujú parametre ako je rýchlosť, frekvencia šliapania a krútiaci moment. V závislosti na nastavení potom elektromotor pridáva ďalších 35, 75, 150 alebo 300% k vlastnému výkonu cyklistu. Motor je možné samozrejme úplne vypnúť, potom sa cyklista pohybuje len vlastnou silou.
Systém je vybavený aj funkciou rekuperácie. Vďaka tomu sa vracia energia získaná pri brzdení alebo zjazdu z kopca späť do akumulátora. Výhodou zvolenej konštrukcie a použitých komponentov je fakt, že jednoduchou výmenou zadného kolesa a demontážou batérie sa z elektrobicykla Green E Line stane bežný krosový bicykel.
Súčasťou elektrobicykla je samozrejme aj nabíjačka.
Na firemnom webe je k dispozícii za cenu 65 990 Kč (54 537,00 Kč bez DPH). Môžete si tam objednať aj iné bicykle pod značkou Škoda. A samozrejme ďalšie cyklistické doplnky. Či je cena adekvátna kvalite alebo značke, to už si musíte posúdiť sami. Pre skalných priaznivcov automobilov značky Škoda to asi nehrá rolu. Ja sa priznám, že nie som škodovkár, preferujem autá značky Ford. Na bicykli ale jazdím rovnako rád, ako priaznivci iných značiek.
V každom prípade vítam ďalší počin v oblasti elektrobicyklov, pretože ma táto téma zaujíma. Ak ste niekto jazdil na bicykli Škoda alebo originálu KTM, napíšte v diskusii pod článkom, ako je to s tým dojazdom reálne. Budem rád, keď popíšete trasu aj prevýšenie, kde ste elektrobicykel skúšali.
Zdroj informácií: www.skoda-auto.cz