Že sa nezadržateľne blížia sviatky spoznáte aj podľa toho, že vám začnú zrazu chodiť maily, v ktorých „len vám“ želajú všetko naj naj naj aj ľudia, o ktorých ste možno celý rok nepočuli. A prečo píšem „len vám“ v uvodzovkách? Lebo v kópii ten istý mail poslali ďalšej stovke ľudí. V čom je problém?
Táto vec má dve stránky. Tá prvá, technická. Ak dáte do mailu okrem textu a veselého obrázku aj stovku mailov vašich priateľov a známych, výrazne tým predĺžite veľkosť mailu a tým aj čas jeho doručenia všetkým adresátom. Môžete namietnuť, že dnes sú internetové linky dodatočne dimenzované a že pár kilobajtov nikoho nezabije, ale takýmto prístupom všetkých užívateľov za chvíľu nám budú aj tieto dobre dimenzované linky slabé. A tiež servery.
A ak jeden z príjemcov takéhoto mailu má slušne zavírený počítač, vírus môže zbierať adresy z mailového programu a tie sa dajú dobre využiť na rozosielanie spamu, teda nevyžiadanej reklamy. Aspoň viete, odkiaľ spameri získali vašu adresu: S pomocou jediného takého šíkovníka, ktorý vám (a stovke ďalších) posiela Vianočné prianie.
Druhá stránka, ľudská. Predstavte si, že ste obchodná firma a posielate blahoželania vaším obchodným partnerom. Takýmto spôsobom dáte všetkým zoznam vašich ostatných partnerov. Super. A ešte stále sa chcete tváriť, že toto blahoželanie je osobné, len pre toho, kto si ho práve číta? Keď spolu s obrázkom vidí nekonečný zoznam ďalších emailov?
Ako teda posielať hromadný email viacerým (stovkám) adresátov tak, aby ostatní nevideli zvyšné emailové adresy? Jednoducho. Stačí používať rozum a oči.
Keď totiž píšete email, okrem políčka „Komu“ pre adresu prijímateľa máte (niekde až po kliknutí) aj políčka „Kópia“ a „Skrytá kópia (BCC:)“. Práve políčko pre skrytú (slepú) kópiu použite pre vloženie zoznamu emailov, na ktorý chcete svoj hromadný email rozoslať.
Technicky to funguje tak, že váš email so zoznamom adries sa odošle z vášho počítača na mailový server, ktorý si z tohto políčka berie jednu adresu po druhej a odosiela na ňu váš email, ale už bez zoznamu adries. Takto každý adresát dostane svoj email, ale bez odkazu na ostatných príjemcov a navyše bude email oveľa kratší.
Celá vec má ešte jednu malú chybičku. Jednu adresu by ste mali napísať do políčka „Komu (TO:)“. A túto adresu uvidia všetci príjemcovia. Odporúčam vám tam dať svoju adresu alebo nejakú všeobecnú a vymyslenú. Len sa potom nečudujte, že sa vám jeden email vráti ako nedoručiteľný.
Keď budete posielať novoročné želania alebo valentýnky, nezabúdajte: Neposielajte všetkým zoznam, komu ste taký istý email posielali.
Poučný článok. Ja však môžem doporučiť aj posielanie cez službu mailchimp, kde je v štatistikách pekne vidno, kto si mail otvoril, prípadne, kto klikol na odkaz v správe, ak tam nejaký vložíte. Tiež som čosi utrúsil o mailchimp v článku: http://mihalovic.wordpress.com/2014/05/16/cim-ma-murar-zaujal-na-workshope-o-socialnych-mediach-a-marketingu/
Mailchimp je profesionálny nástroj pre ľudí, čo pravidelne posielajú obchodné maily svojím zákazníkom. Laici, ktorí píšu všetky adresy príjemcov do jedného riadku netušia, čo je to obchodný email, aké má pravidlá a o marketingu si myslia, že je to nadávka 😉 Navyše podľa nich je internet a všetko okolo neho zadarmo 😀
To je tiež pravda. Akosi som si neuvedomil, pre koho je článok písaný. V tomto máte pravdu, mailchimp chce trochu viac zručnosti. 🙂