Určite zájdete čas od času k lekárovi. Ak nie s nejakým zdravotným problémom, tak možno k zubárovi na preventívku. A ak ste museli v poslednom čase navštíviť tých doktorov častejšie, určite ste si všimli výrazné rozdiely medzi nimi.
A keď hovorím o rozdieloch medzi lekármi, tak teraz nemieniť hodnotiť úroveň ich odborného vzdelania a vedomostí. Mám na mysli takú úplne jednoduchú vlastnosť, akou je hovoriť k svojmu pacientovi rečou, ktorej porozumie aj prostý človek. Niektorí totiž na vás spustia takú dávku odborných výrazov, že netušíte, či ešte hovorí o vás a vašej chorobe alebo už cituje latinské verše. O to viacf potom dokážete oceniť prístup lekára, ktorý s vami o vašom probléme hovorí tak, aby ste porozumeli, čo ten problém spôsobilo a aké sú možnosti jeho odstránenia či prevencie v budúcnosti.
No a úplne rovnako je to aj s ľudmi od počítačov. Niektorí šermujú odbornými či anglickými výrazmi ako šampión s fleretom, no ich zákazník im vôbec nerozumejú a netušia, prečo sa ich počítač pokazil a ako sa to bude opravovať. Megabajty a megapixely, gigaherze a megabity, hardisky a ramky, to týmto ľuďom často pripadá ako španielčina. Možno to na chvíľu v očiach zákazníka zvýši vážnosť ajťáka, ktorý tomu všetkému rozumie a za pár minút klikania či písania nezrozumiteľných písmen všetko opraví, no ľudia majú radšej, keď svojmu „lekárovi cez počítače“ rozumejú a vedia, o čom sa s nimi rozpráva. Presne ako vy v ordinácii toho svojho lekára.
Počítače už dávno nie sú výsadou škôl a výskumných ústavov, kedy sa k nim dostali len špecialisti. Rozšírili sa do každého kúta domácnosti a používa ich hádam každý, aj keď možno nie vždy celkom presne vie, čo robí. Mnohí ľudia majú naučené niektoré postupy, ktorými ovládajú tie svoje programy a ani netušia, čo všetko by ich počítač ešte mohol dokázať, keby oni chceli alebo mali odvahu.
Toto rozšírenie počítačov medzi laikov zväčšilo počet počítačov, ktoré potrebujú údržbu či zmenu nastavení. A je úplne jedno, či sa bavíme o PC s Windows alebo Ubuntu či iným linuxom alebo o Mac strojoch. Či sa bavíme o poruchách softvéru, zapríčinených neskúseným užívateľom a jeho chybným postupom, alebo o poruchách hardvéru, či už opotrebením alebo búrkou. Títo ľudia a ich stroje potrebujú niekoho, kto sa im o to všetko postará a kto im pomôže.
A hádajte, koho si vyberú na opravu. Človeka, ktorý je odborník a pôsobí ako expert, ale mu nerozumejú ani slovo, alebo človeka, ktorý hovorí zrozumiteľnou rečou a vždy dá všetko do poriadku?