Všimli ste si v poslednom čase, ako sa nám obchodné reťazce snažia vnútiť ideu, že začali predávať regionálne potraviny, z nášho blízkeho okolia? Táto marketingová kampaň beží súčasne v Čechách aj na Slovensku. Potvrdzuje to, že reťazce uplatňujú rovnaký marketing pre Českú aj Slovenskú republiku. Nechcem rozoberať, či je to správne z hľadiska predaja alebo zákazníkov. Ako je to ale s tými regionálnymi potravinami?
Úroveň kvality základných potravín, zeleniny a ovocia, predávaných v supermarketoch, dosiahla úroveň blízku suterénu a čoraz viac ľudí sa začalo zaujímať o nákup naozaj kvalitných a prírodných potravín, označovaných často aj ako organické. V Čechách sa rozmohli farmárske trhy, kde sa predávajú potraviny dopestované a vyrobené v blízkom okolí a podobný trend badať aj na Slovensku.
Čo to znamená? V podstate dve veci. Ľudia, aspoň poniektorí, už nechcú jesť sr@čky bez výživovej hodnoty a uvedomujú vplyv potravín na svoje zdravie. A že obchodným reťazcom klesajú tržby aj zisky. Prečo inak by robili také kampane proti malopestovateľom či biofarmám alebo samotným spotrebiteľom? Stačí spomenúť nedávnu „štúdiu uznávanej vedkyne“ z Nitry, podľa ktorej dokonca organické potraviny môžu byť nebezpečné pre spotrebiteľov. V internetových diskusiách pani vedkyňu časť ľudí vysmiala a časť roznosila na kopytách, tak teraz je tu iný kaliber.
Regionálna potravina v obchodných reťazcoch. Mala by to byť potravina vyprodukovaná v blízkom okolí od predajne. Keď som to prvý raz počul, hneď som vyslovil podozrenie, že to bude zase marketingový odrb na zákazníkov, teda v jednej megafabrike vyrobená „vec“ zabalená do viacerých obalov. Napríklad jeden „Tatranský syr“ je vyrábaný v Poľsku. Áno, Poliaci majú tiež Tatry, ale ktovie, ako ďaleko od nich je ten syr vyrábaný. A Tatranský syr môže byť regionálnou potravinou na Spiši alebo v Liptove, ale určite nie v Trnave. Fabrika na slovenské chipsy bola už dávnejšie prevezená do Rumunska a kým bola tu, zemiaky sa do nej vozili z Poľska. A tie české chipsy sa priamo v Poľsku stále vyrábajú.
Tradičná česká káva Jihlavanka je už roky vyrábaná v rakúskom závode majiteľa ani nie fabriky, len značky a to nie je iste posledný príklad. Nedávno sa v Čechách prevalila informácia, že Hamé si nechalo niektoré výrobky produkovať v Poľsku a prišlo sa na to pri kontrole zloženia, kedy skutočné nesedelo s deklarovaným. Vraj výrobca nedodržal zmluvu…
Takže opäť je „regionálna potravina“ len snahou veľkopredajcov oklamať svojich zákazníkov. Nie, nemám nič proti veľkoprodukcii potravín. Len mi vadí nahrádzanie mäsa sójou alebo múkou, pridávanie chemikálií do chleba alebo rastlinné oleje v syroch. To len ako vzorku uvádzam. Pretože chýbajúce živiny a pridané konzervanty a dochucovadlá môžu spôsobiť zdravotné problémy. Lenže na naším zdraví obchodným reťazcom nezáleží. Chcú len naše peniaze. Lenže tie ja dám radšej naozaj regionálnym producentom za ich naozaj poctivé potraviny.