Pôvodne som chcel písať dnes o inom, ale podpora payperpost systému Placla ma dnes tak prekvapila a rozhodila, že pôvodný príspevok musí počkať, kým toto dám zo seba von, inak sa na iné nesústredím. Ale aspoň je jasné, ako to celé funguje a aké sú princípy, na čom naozaj záleží. A čo sa zmenilo pre predaji systému novému vlastníkovi.
Dlhoročným užívateľom služby Placla.cz je známe, ako komunikoval zakladateľ a prevádzkovateľ. Na odpoveď podnetu cez kontaktný formulár bolo treba často čakať niekoľko dní. Čo sa týka nových vlastníkov, treba povedať, že reaguje podpora rýchlo, v rádoch niekoľkých minút. Aj keď občas odpoveď vyrazí dych. No a dnes ma to dožralo.
Nie je tajomstvom, že sa prevádzkujem niekoľko webov, na ktorých uverejňujem aj reklamné články, ktoré si inzerenti objednajú. A zaplatia. A tieto weby mám registrované aj v Placla aj v bývalom konkurenčnom systéme Kupčlánek.cz. Ťažko povedať, ktorý je teraz dominantným na trhu payperpost. Avšak v oboch je zásadný rozdiel vo funkčnosti, najmä z pohľadu blogera, ale celkom určite aj inzerenta.
Jednou z noviniek Placla na tento rok bolo aj oznámené vyraďovanie blogov, ktorých ponuky inzerentom boli odmietnuté vo viac, ako 50% prípadoch. Teda ak si bloger zo zoznamu článkov, resp. požiadaviek inzerentov na články, dal požiadavku na napísanie článkov a inzerenti mu ich odmietali, najmä pre tématickú odlišnosť blogov. Novo sa v prehľade blogov inzerentom zobrazuje aj mesačná návštevnosť blogov, takže majú o niečo jednoduchšie rozhodovanie.
No a dnes ráno som dostal z podpory stručný email, že na dva moje slovenské blogy bola podaná sťažnosť inzerenta na prílišný počet objednávok netématických článkov.
Stalo sa to krátko po tom, ako som na oboch blogoch naklikal požiadavky na pridelenie článkov z ponuky, ktorú každý bloger vidí. Je mi jasné, že inzerent nemusí vedieť, že na Máchovom Jazere som bol na svadobnej ceste a že sa tam opäť chystám na dovolenku, takže mám čosi zo skúsenosti a mám čosi aj už pozisťované. Je mi jasné, že inzerent nemusí vedieť, že som pravidelne cestoval okolo Chrastavy a že ako každý rok, aj teraz budem v okolí zvažovať ponuky na ubytovanie, lebo na otočku je to predsa len ďaleko, keď sa človek zdrží celý deň a že poznám okolie, možnosti a že môžem napísať relevantný článok a doporučiť a aj využiť ubytovaciu kapacitu. Je mi jasné, že inzerent nemusí vedieť, že do Brna jazdím často, lebo sa tam konajú akcie, ktorých sa pravidelne zúčastňujem a že teda sám hľadám ubytko, ale viem o tom aj čosi napísať. A viem, že inzerent nemusí vedieť všetko o mne, ale je mi čudné, že si inzerent nepozrie web, aby zistil, ktoré kategórie na ňom hneď hore v menu svietia, aby pochopil, že niektoré články, aj možno v rozpore s názvom webu, tématicky patria na web, píšu sa tam také články a ako scestovaný človek občas napíšem o svojich potulkách aj bez toho, že by mi inzerent za to zaplatil. Že možno aj iní ľudia sa rozhodnú pre výlet práve podľa mojich článkov.
Nie, takto obšírne som na mail nereagoval. Len som vyjadril názor, že tématickosť webu môže byť individuálne posudzovaná a že pár podľa niekoho netématických článkov na nich už bolo zverejnených. Ale že akceptujem pripomienku a budem pozornejšie zvažovať ponuky.
Podpora Placla reaguje naozaj rýchlo. O chvíľu som mal späť strohý email, že ich správa nebola podnetom na diskusiu, ale varovaním pred vypnutím webu v systéme.
No dobre, takže Placla nevie dlhodobo umožniť inzerentov vyberať len relevantné weby, posiela blogerom stovku ponúk, ktorými sa musia blogeri prehŕňať, odmietať naozaj nerelevantné ponuky (o pôžičkách písať nechcem, ani o pohrebných službách. Hoci možno by som urobil výnimku, ale nie za sedem eur) a keď potom v tom zvyšku vyberiem niečo, čo by sa mi hodilo na web, nebolo by to tam ako päsť na oko, nadávajú zase inzerenti, že sa musia prehŕňať bordelom, ktorý im nevyhovuje. A to všetko preto, že ani starý ani nový prevádzkovateľ systému nevie zabezpečiť výber tématických blogov. Uľahčil by tým život inzerentom aj blogerom. Asi je jednoduchšie povypínať blogy, ale uchovať si príjmy od inzerentov, ako s tým naozaj niečo spraviť, ak už to nechcú mlčky trpieť.
Viem, že si týmto postom koledujem o vypnutie blogov v oboch systémoch, ktoré prevádzkujú, či už samostatne alebo v spoločnej firme, páni od Placla. Netvrdím, že by mi tá stovka mesačne od nich nechýbala. Zas na druhej strane musím objektívne napísať, že sa zďaleka nejedná ani o polovicu príjmov z webov, ktoré mám z ich systémov. Existujú aj konkurenčné systémy, existujú agentúry, pre ktoré priamo píšem a existujú aj individuálni zákazníci.
Zaujímavé, že keď som cez chat na stránke upozornil na chybu v slovenskej verzii webu, tak som dostal otázky na mediálnu oblasť. Vtedy som im bol dobrý, vtedy im nevadilo, že sa pýtajú na veci, ktoré nesúvisia s témami mojich blogov. Nakoniec som pánovi s nickom „podpora“ poradil obrátiť sa na medialne.sk a etrend.sk a naozaj, netrvalo dlho a článok o ich nových aktivitách vyšiel na tejto adrese.
No tak som sa vyrozprával, dopil svoju kávu a idem teraz písať články na témy, ktoré ma zaujímajú a bavia, hoci mi za ne nikto neplatí. Píšem a písať budem, bez ohľadu na počet mailov v mojej schránke. Kto ma pozná, tak vie, že sloboda a nezávislosť je mi drahšia, ako čokoľvek iné.
Aj vám želám pekný a nikým nerušený deň.
Pekny den,
Mate pravdu, ze jsme dnes probirali situaci slovenskych webu na ceske verzi Placla. A vyslo nam z toho jedno: zatimco ceske weby dostaly v minulem mesici kolem 1000 clanku, slovensky blog ziskal poptavku od ceskeho inzerenta v cestine naposledy v lednu. I to byl jeden z duvodu, proc jame spustili SK verzi Placla na http://www.placla.sk. Zde jiz od spusteni pred nekolika dny probehlo par poptavek (nakonec i zde na tomto blogu).
A nyni k odmitnuti: system Placla mj sleduje miru odmitnuti a pokud je realny pocet odmitnuti vyssi, nez 50%, blog se deaktivuje. Ze vas na to podpora predem upozornila, je novinka, driv se blogy mazaly automaticky.
Chapu vas rozumny pristup k poptavkam, ze nereagujete na vse. To je spravne. Na druhou stranu, inzerent poptavajici clanek o staceni tachometru prakticky 100% nabidku blogu o panelacich odmitne.
Mj. Do budoucna pripravujeme funkci, ktera vam blogerum da sanci pri nabidnuti se vysvetlit inzerentovi, proc prave vas blog by si mel vybrat.
Reagujete skutočne rýchlo, za čo chválim Placla aj v článku. Chápem, že je problém mať slovenský blog v českom systéme, kde je málo slovenských inzerentov, ale myslím si, že spustenie slovenskej verzie http://www.placla.sk vyrieši problémy len (českých) inzerentov, nie (slovenských) blogerov. Veď aj fungujúca slovenská konkurencia podľa mňa viac menej len prežíva. Je to ako doplnok inej činnosti a teraz sa môžeme sporiť, či je to príčinou alebo dôsledkom.
Sú činnosti, ktorým aj slovenský web môže priniesť nie len návštevnosť, ale aj skutočných zákazníkov. Či už pre materiálne služby v okolí hraníc alebo webové/digitálne služby a dovolenkové služby na celom území ČR. Možno to všetko vnímam zvlášť zle preto, že mi vadilo rozdelenie spoločného štátu a teda aj spoločného trhu.
A k tomu stáčaniu tachometrov. Chápem, že inzerent nemôže vedieť, že na blogu, ktorý má v názve podstatné meno „panelák“ ale aj iné sloveso, nemôže vedieť, keď si nepozrie web, aby to zistil, je aj kategória „auto“ a v nej pár článkov a nemôže tušiť, že prevádzkovateľ má aj osobnú skúsenosť so stáčaním (negatívnu). Nemôže to tušiť, keď si ani nepozrie popis blogu v Placla, kde je to uvedené. Ja zase chápem, že má právo nevybrať si slovenský blog pre svoj SEO článok. A nehnevám sa na to. Tiež sa nesťažujem prevádzkovateľovi, že mám ponuky plné nerelevantných nezmyslov.
Ďakujem, že na systéme pracujete a prinášate nové zmeny. Len mi príde trochu proti chuti, že chránite inzerentov na úkor blogerov. Jedni bez druhých totiž nevyžijú. A ani vy.