Kto žije aktívne, tak aj aktívne dovolenkuje. Kto doma bicykluje, nechce si požičiavať bicykle v mieste pobytu a radšej si berie so sebou svoje bicykle, najčastejšie na strešnom nosiči auta. V takom prípade ale treba rátať so zvýšenou spotrebou paliva.
Na každej svojej dovolenke skôr či neskôr „narazím“ na pôžičovňu bicyklov a musím s ľútosťou konštatovať, že iba raz som bol spokojný s ponukou bicyklov. Teda dvakrát, ale prvý raz to bolo už pred sedemnástimi rokmi. Najčastejšie vám ponúknu železné „stroje“ s 21 rýchlosťami s páčkami typu SIS, pri ktorých si idete kĺby na palcoch vykĺbiť. A keď narazíte na niečo v chrómmolybdéne alebo hliníku, tak je to buď za premrštenú cenu alebo v žalostnom stave. Alebo aj aj. Vôbec sa potom nečudujem ľuďom, ktorí skúsili cykloturistiku tak, že si netrénovaní požičali takéto tátoše na pár dní a na cykloturistiku zanevreli.
Kto najazdí aspoň tisíc kilometrov ročne na bicykli vie, aké dôležité je mať veľkosť rámu na mieru svojho tela a ako je potrebné mať všetko nastavené tip-top. Od výšky sedadla, kde aj pol centimetra rozhodne o únave či bolestiach v cieli až po perfektne fungujúce a citlivé brzdy. Takže je úplne samozrejmé, že ak takýto bicykel vlastníte, že si ho na dovolenku, kde plánujete prevážne bicyklovať, beriete so sebou. Najčastejšie používané nosiče sú na zadné dvere, guľu ťažného zariadenia alebo na strechu auta. Ja používam už dlhé roky posledný spôsob.
Jazdil som dávnejšie so škodou Felicia 1300 ccm a na dlhších cestách, čiastočne po diaľnici, som dosahoval s dvomi bicyklami spotrebu okolo 9 litrov benzínu na 100 km cesty. Priznám, že som nejak nešetril, snažil som sa ísť aspoň 110 km/h, pretože som bol na druhom konci Čiech a nechcel som tráviť cestou tam viac času, ako bolo nevyhnutné. Aj tak bol človek po deviatich hodinách v takom aut celkom uťahaný. Inokedy som za podobných okolností, len bez bicyklov na streche, jazdieval za cca 6,5 litra benzínu na sto kilometrov. Teda nárast spotreby dosť citeľný, ten slabý motor (približne 50 kW) asi mal čo robiť aj so samotným autom, nieto ešte takou aerodynamickou brzdou na streche.
Teraz už niekoľko rokov jazdím na dieslovom forde Mondeo, ktorý má motor cca 85 kW a aj keď je to podstatne ťažšie auto a jazdí rýchlejšie, ako felda, má spotrebu tiež asi 6,5 litra nafty na 100 km. Pár rokov po sebe jazdím na dovolenky do Čiech s dvomi bicyklami na streche, v rýchlostiach sa ani na diaľniciach nijak neobmedzujem, jazdím tak, aby som nebol zmeraný a spotreby mi v takom prípade vyjde do 7,5 l/100 km. Pri trase 400 km a 400 km späť je teda cesta asi o 8 litrov, teda 12 eur, drahšia, ako bez strešného nosiča. Za to si dva bicykle na jeden deň nepožičiate…
Samozrejme, do kalkulácie výhodnosti treba započítať aj strešný nosič na bicykel, ale do sto eur sa vojdete bez problémov, a to je asi 5 dní na požičaných bicykloch pre dve osoby. Takže ak máte svoje tiptop stroje, a idete na dovolenku autom, viezť si svoje bicykle sa oplatí, aj keď musíte počítať so zvýšenou spotrebou paliva alebo trošku spomaliť, pretože spotreba rastie s odporom vzduchu a ten rastie kvadraticky s rýchlosťou jazdy. No ale kto by sa vliekol po diaľnici 90 km/h len preto, aby ušetril 12 eur cestou na dovolenku?